Rouwkaarten komen laat aan voor 180 uitvaarten door PostNL vertraging.

Wegens vertraging door de PostNL zijn rouwkaarten voor 180 uitvaarten te laat aangekomen. Door omstandigheden, meldt PostNL. Toon van der Velden was één van de velen die hierdoor de dupe was. “Alle rouwkaarten zouden op Zaterdag bezorgt moeten zijn, maar enkele dagen later kwamen kwamen pas enkele van de rouwkaarten aan”. En zo werden nog vele andere mensen getroffen door de vertraging van de rouwkaarten.

 

Rouwkaarten foto

RTL nieuws sprak met Toon die er zowel boos en teleurgesteld over is. “Mijn vader stierf Donderdag 7 December. De volgende dag hebben we alle rouwkaarten op de bus gedaan. Precies wat de regelgeving van PostNL aanduidt. We hebben tussen de 40 en 50 kaarten bij Primera afgeleverd in een speciale envelop.”

 

Vertraging van de Rouwkaarten

 

Het is gewoonlijk dat rouwkaarten oftewel rouwpost voorrang krijgt bij de PostNL en dus ook met spoed verwerkt word. De rouwkaarten horen normaal gesproken de volgende dag aan te komen. Helaas was dit in het geval van Toon niet zo. “We waren al gecontacteerd op Zondag en Maandag avond door familie leden en dichte vrienden dat ze nog steeds geen rouwkaarten ontvangen hadden. Uitermate van de PostNL want het was juist op Maandag avond dat mensen afscheid konden nemen van mijn vader tijden zijn opbaring”.

Toon gaat verder, “En zelfs op de dag van de uitvaart, 2 dagen later op Woensdag bleek het dus dat nog steeds alle kaarten niet aan waren gekomen. Want we hadden ook oude vrienden van mij vader uitgenodigt, mensen die wij zelf niet persoonlijk kennen. De gegevens van die mensen hebben wij uit het adresbestand van mij vader genomen. En bij veel van die mensen stond er geen telefoon nummer bij.”

 

Verontschuldiging

 

Toon gelooft ook dat het de voornamelijkste reden was dat er weinig mensen aanwezig waren op zijn vaders begrafenis. Vreemd genoeg ontving zijn dochter de volgende wel een rouwkaart.

Begin van de week had Toon nog wel contact opgenoment met PostNL over de absurde vertraging van de rouwkaarten. “Ik kreeg een jongedame aan de lijn die haar excuses aanbood en vervolgens vertelde dat ik de volgende dag terug gebeld zou worden”.

 

Diep Diep Teleurgesteld

 

Maar natuurlijk werd Toon de volgende dag niet teruggebeld zoals hij door de jongedame was belooft. Uiteindelijk kreeg hij een telefoontje van de PostNL met de mededeling dat hoogstwaarschijnlijk de

rouwkaarten foto

postcode verkeerd gelezen was end at de rouwkaarten helaas ergens anders

bezorgd waren. “Maar er zijn toch meerdere postsorteerders aan het werk en niet één persoon die de post voor heel Nederland in zijn eentje sorteert. Ik had verwacht dat er gelijk actie ondernomen zou worden, al helemaal omdat het rouwkaarten zijn!”

 

Helaas was het veels te laat, de rouwkaarten zouden niet op tijd aankomen. “Ik ben echt diep diep teleurgesteld”.

 

Kerst & Sneeuw

 

Onze eigen PostNL is de enige offiële bezorger van rouwpost. In een reactie zeg PostNL dat aan zowel de drukke kerst periode en de slechte weersomstandigheden lag. Toon: “Ik kan het absoluut begrijpen dat er wat vertraging ontstaat door de grote hoeveelheid sneeuw. Maar dat was nog niet het geval toen ik de rouwkaarten op de post deed.”

Een PostNL woordvoerder heeft tegen RTL Nieuws dat rouwpost ‘een soort heilige graal’ is voor hun. “We nemen het heel erg serieus en we doen het altijd secuur.”

 

2%

 

Diezelfde PostNL woordvoerder zegt dat rouwpost in 98% van de gevallen de volgende dag aankomt. rouwkaarten fotoBij calamiteiten treedt namelijk een protocol in werking wat dit soort gevallen hoort te voorkomen. “Per mail of via de telefoon proberen wij dan de genodigden te bereiken.” Het blijft onduidelijk waarom dat in het geval van Toon duidelijk niet is gebeurd. “Hoe het komt dat ons interne protocol niet via de gewoonlijke stappen is gevolgd weet ik niet, het blijft mensenwerk.”

 

Andere lezers lieten RLT Nieuws via Facebook weten dat ook hun rouwkaarten niet aan waren gekomen. Chrislaine schrijft: “Wij kwamen er pas achter op de dag na de crematie, iets wat natuurlijk heel vervelend is en nooit meer goed te maken ook. Het was ook niet alsof er niet genoeg tijd tussen zat, het was een volledige week tussen het overlijden en de begrafenis.”

 

Een andere lezer zei via Facebook: “Helaas heeft mijn moeder ook een rouwkaart ontvangen terwijl de uitvaart al in volle gang was. Een onmogelijke situatie waarin mijn moeder natuurlijk geen tijd meer had om te reageren. Ze is ook niet gebeld, gelukkig weet zij zelf heel goed hoe het is om post met zware weersomstandigheden te bezorgen, heeft ze zelf jaren gedaan.”

 

 

Leave a Comment